Forum forum studentow socjologii WSG Strona Główna  
 FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 I te tez mozesz sprawic dziecku usmiech !!!!!!!!!!!!!! Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
lodie
special orator



Dołączył: 10 Sty 2006
Posty: 43 Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 9:07, 28 Mar 2008 Powrót do góry

no witam . sparawa jest prosta- niektore osoby z roku juz pracuja zenia sie , opieprzaja sciemniaja i znowu pracuja w mcdonaldzie na 3 zmniany po to tylko aby miec co do lodowki wlozyc. Dlatego tez kazdy czlowiek o dobrym sercu powinien umiescic tutaj swoje przemyslenia na temat pytan do naszego egzaminiu. Ludzie badzcie milosierdzi i dobrzy dla innych . nie trzymajcie odpowiedzi ukrytych w szufladzie,Otworzcie sie na swiat pokazcie swoja tworczosc, . Dobrzy SAMARYTANIE liczymy na wasza szczodrosc


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Aska
Dwór Króla



Dołączył: 29 Gru 2005
Posty: 445 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Bdg

PostWysłany: Pią 17:40, 28 Mar 2008 Powrót do góry

A za ile Wink ?

A tak na powaznie jestem w trakcie dopraszania sie owych opracowanych pytan od kolegi ktory juz skonczyl wsg.

Apdejt;)

Opracowane pytania (bez tych z czesci specjalizacyjnej - no co? troche musicie sami sobie przypomniec;)) do mnie wlasnie dojechaly z Poznania, nie bede ich przepisywac do Worda bo nie mam czasu aczkolwiek mozna sie ze mna spotkac na randce w ksero.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Aska dnia Czw 5:33, 03 Kwi 2008, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
lodie
special orator



Dołączył: 10 Sty 2006
Posty: 43 Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 17:18, 08 Kwi 2008 Powrót do góry

ooo bylo by bardzodobrze z gory dzieki za checi


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
lodie
special orator



Dołączył: 10 Sty 2006
Posty: 43 Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 17:20, 08 Kwi 2008 Powrót do góry

jak mozna ciebie zlapac z tymi opracowaniami


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Aska
Dwór Króla



Dołączył: 29 Gru 2005
Posty: 445 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Bdg

PostWysłany: Sob 15:28, 03 Maj 2008 Powrót do góry

II. Pytania metodyczne
1.Co to jest paradygmat w nauce ?
Fundamentalne modele czy układy odniesienia których używamy by uporządkować nasze obserwacje i rozumowanie . Nie są ani fałszywe ani prawdziwe a jedynie mniej lub bardziej użyteczne.
Paradygmat w nauce - Kuhn dowodzi, że nauka nie jest jednostajnym, kumulatywnym pozyskiwaniem wiedzy. Zamiast tego nauka jest serią spokojnych okresów przerywanych przez gwałtowne intelektualne rewolucje, po których jeden koncepcyjny światopogląd jest zamieniany przez inny. paradygmat opisywany przez niego jako w istocie zbiór poglądów podzielanych przez naukowców, zestaw porozumień o pojmowaniu zagadnień.
Jakie znasz paradygmaty (podejścia metodolog i ontologiczne) w naukach społecznych?
Paradygmaty socjologii (nauk społecznych):
1Pozytywistyczny
2Naturalistyczny
3Konfliktu
4Strukturalistyczny
5Funkcjonalistyczny
6SI

2.Główne funkcje (cele) badań socjologicznych
Diagnostyczna
Weryfikacyjna
Wyjaśniająca
Demaskatorska
Socjotechniczna
Apologetyczna
Teoretyczna
Prognostyczna
(np. według A. Podgóreckiego)

3.Zasadnicze różnice pomiędzy wiedzą potoczną a naukową
WIEDZA POTOCZNA
WIEDZA NAUKOWA
(socjalizacja itd.) – wiedza zindywidualizowana, subiektywna, różna, zależna od doświadczeń życiowych.
Jednolita, systematyczna. Sądy należące do tzw. korpusu wiedzy w danym momencie, uznawane są za prawdziwe, zmierzające do obiektywizacji.
Ma charakter konkretny i praktyczny. Ludzie posługują się nią w życiu społecznym. Zawiera (na ogół) sądy jednostkowe, uogólnienia sprowadzane są do pewnych klas zachowań człowieka, stosowane do określonych sytuacji.
Ma charakter abstrakcyjny; sądy zawarte w niej nie są jednostkowe, lecz ogólne. Odnoszą się do zbiorów ludzi i mają charakter generalizacji historycznych lub praw naukowych.
Język – wiedza potoczna operuje językiem potocznym. Jest to język mało precyzyjny (niejednoznaczny), nie jest wolny od ocen, posiada komponenty emocjonalne.
Język nauki jest wolny od ocen. Jest, jak mówi Osowski, „językiem treści pojęciowych”.
Nie jest systematyczna. Wiedza pełna wewnętrznych sprzeczności, mało spójna; a w związku z tym sądy jej są wewnętrznie sprzeczne i niespójne
Immanentną cechą nauki jest systematyczność jej wiedzy. Jest uporządkowana, w sposób świadomy dąży do eliminacji sprzeczności weń się pojawiających.
Nie troszczymy się o jej uzasadnienie – działa ona na zasadzie pewnej oczywistości. Jest to produkt naszych doświadczeń, życia, naszych bliskich.
Empiryczne uzasadnienia sądów są sprawą zasadniczą. Uzasadnienie musi być uzasadnieniem intersubiektywnym, procedura badawcza jawna, określony stopień pewności i generalizacji sądów.

4.Relacje pomiędzy metodą, techniką i narzędziem badań – podaj przykład
Metoda badawcza – specyficzne wzorce rozumowania i postępowania w badaniach naukowych (także w toku weryfikacji wyników analiz), jasno opisane, sformalizowane, zdefiniowane, powtarzalne i możliwe do wyuczenia. są elementami procedury naukowej, zmierzającej do realizacji świadomie formułowanych celów badawczych.
Narzędzia badawcze – np. skala badawcza, ankieta itp.
Technika badawcza – sposoby i umiejętności stosowania odpowiednich czynności (operacji) składających się na pewne wariancyjne elementy schematów badawczych. (np. Metoda biograficzna, kwestionariusz, analiza treści, obserwacja, techniki archiwalne – analiza istniejących już dokumentów i materiałów historycznych a także zbiorów danych, np. tablic statystycznych, roczników statystycznych, wyników przeprowadzonych kiedyś badań sondażowych, dokumentów urzędowych, wywiad)
5.Przedstaw schemat (cykl) procesu badawczego
a.TEORIA(obszar badawczy, wiedza; doświadczenie)
b.Problem (pomysł)Sformułowanie problemu –konceptualizacja
c.Hipotezy; tezy (def. pojęć)
d.PLAN BADAŃ
e.Dobór metod i technik -konstrukcja narzędzi

6.Zdefiniuj i podaj przykłady zmiennych: zależnych, niezależnych, pośredniczących i podaj przykład.
Zmienne- logicznie powiązane zestawy wartości (atrybutów), np. zmienna płeć składa się z wartości mężczyzna i kobieta

Zmienna zależna – jej wartość wynika bezpośrednio z kształtu zmian wartości innej zmiennej (niezależnej); zmienna co do której zakłada się, że jest powodowana lub przyczynowo uzależniona od innej zmiennej (zmiennej niezależnej); jeśli stwierdzisz, że dochód jest częściowo funkcją osiągniętego formalnie wykształcenia, dochód traktujesz jako zmienną zależną; zmienna nieudacznica, zmienna na posyłki, zmienna z kompleksem niższości

Zmienna niezależna – jej określona wartość bezpośrednio wpływa na wartość innych zmiennych (zależnych); zmienna której wartości w analizie traktuje się jako dane i nie próbuje się tłumaczyć. Zakłada się, że zmienne niezależne determinują wartości zmiennych zależnych lub wpływają na nie. Jeśli stwierdzimy, że religijność jest częściowo funkcją płci- ponieważ kobiety są bardziej religijne od mężczyzn- to zmienną zależną jest płeć, a zmienną niezależną religijność. Zmienna traktowana jako niezależna w innej części analizy może stać się zmienną zależną- np. religijność może być zmienna niezależną tam, gdzie analizujemy poziom przestępczości; zmienna która nikogo się nie słucha

Zmienna pośrednicząca – specyficzna cecha i właściwość określonego układu (np. sytuacje eksperymentalne) wywierającego wpływ na kształt zależności istniejących i pojawiających się pomiędzy wartością określonej zmiennej niezależnej i odpowiadającej jej zmiennej zaleznej.(np. zmienne pośredniczące obejmują zmienne osobowościowe (np.ce­chy osobowe, wiek, płeć badanego) i zmienne środowiskowe, czyli oto­czenie rodzinne, szkolne i lokalne.

7.Czemu służy i na czym polega operacjonalizacja pojęć.
Operacjonalizacja pojęć- zabieg metodologiczny polegający na przeprowadzeniu próby określenia, zdefiniowania przedmiotu badań czy analiz w taki sposób i w takim zakresie, aby możliwe było stwierdzenie jego występowania lub natężenia.
Co to jest operacjonalizacja pojęć teoretycznych?
Po określeniu problemu badawczego badacz wybiera pojęcia, za pomocą których zamierza opisać rzeczywistość, formułuje ich definicje, a w przypadku tzw. pojęć teoretycznych dokonuje operacjonalizacji pojęć, czyli nadaje im sens podlegający empirycznej kontroli.
Pojęcie jest to kategoria poznawcza, za pomocą której pojmujemy rzeczywistość. Pojęcia pośredniczą między rzeczywistym zjawiskiem a badaczem.
Definicja jest to wyrażenie za pomocą słów lub innych znanych symboli treści pojęcia.
Definiowanie służy doskonaleniu pojęć, ponieważ ma na celu ograniczenie lub wyeliminowanie wad języka potocznego takich, jak :
· Niejasność
· Wieloznaczność
· Nieostrość
Obok definiowania nie mniej ważną czynnością logiczną wykonywaną na pojęciach jest operacjonalizacja pojęć teoretycznych.
W socjologii większość pojęć ma sens teoretyczny, to znaczy nie poznawalny zmysłowo. Przykładem jest alienacja, prestiż, postawa, struktura społeczna. Tego rodzaju pojęcia, których nie da się zaobserwować żadnym zmysłem ludzkim, nazywamy pojęciami teoretycznymi.
Dokonując operacjonalizacji pojęć teoretycznych, badacz naraża się na niebezpieczeństwo wyboru nietrafnych wskaźników pojęcia teoretycznego, w rezultacie czego zebrany przez niego materiał empiryczny może stać się bezużyteczny z punktu widzenia celu, jakim było opisanie zjawisk teoretycznych lub związków zachodzących między nimi.
Zauważmy, że kwestionariusz ankiety lub wywiadu nie jest niczym innym jak operacjonalizacją pojęć i problematyki badawczej.

8.Zdefiniuj i podaj kilka przykładów źródeł zastanych i źródeł wywołanych
źródła naukowe, czyli źródła zastane, udzielenie sensownej odpowiedzi na sensowne pytania oraz źródła wytworzone, wywiad, ankieta, dane obserwacyjne,
źródła zastane, to publikacje innych autorów na dany temat bądź temat pokrewny, surowe raporty badań różnych ośrodków badawczych,
źródła wytworzone, które stanowią badania ilościowe i o charakterze jakościowym

9.Co to jest hipoteza badawcza? – podaj przykład
hipoteza to: założenie, przypuszczenie. zdanie o domniemanym stanie rzeczy co do którego nie ma pewności czy jest fałszywe czy prawdziwe.
Jest stwierdzeniem co do którego istnieje prawdopodobieństwo , że stanowić ono będzie prawdziwe rozwiązanie podstawowych problemów.

Prawdziwe - takie określenie tego twierdzenia żeby przeszło na wszystkie etapy, gdzie jest brana realność, takiego rozwiązania.

Hipoteza badawcza powinna spełniać warunki:
Precyzyjne ujęcie:
sformułowania jednoznaczne, proste
ma postać ogólnej, gdy problem jest ogólny
ma postać szczegółową
Ma być tak sformułowana aby była łatwa do zweryfikowania
Powinna być empirycznie sprawdzalna tzn. taka, która jest powiązana związkami wynikania ze zdaniami obserwacyjnymi.

ZAZWYCZAJ HIPOTEZA BADAWCZA JEST SFORMUŁOWANA W POSTACI ZDAŃ TWIERDZĄCYCH!!!!

FUNKCJA HIPOTEZY:

- funkcja planowania i ukierunkowania badań

- hipoteza powinna sugerować nowe obserwacje

HIPOTEZY SIĘ WERYFIKUJE!!!!!

HIPOTEZA PRZYBIERA ZALEŻNOŚĆ MIĘDZY ZMIENNYMI

Przykłady: system demokratyczny jest konieczny dla funkcjonowania wolnego rynku, koniecznym warunkiem zrównania z czołówką krajów rozwiniętych gospodarczo jest wysoki poziom nauczania matematyki


10.Omów jedną z kategorii doboru próby podaj przykłady – omów jedną
Próba badawcza jest to określona liczba jednostek z danej zbiorowości podlegająca badaniu na podstawie której
wnioskuje się o cechach całej zbiorowości
*** dobory racjonalne ***dobory nieracjonalne
DOBÓR CELOWY: DOBÓR SAMORZUTNY
Dobór kwotowy DOBÓR PRZYPADKOWY
Dobór jednostek przeciętnych
Dobór jednostek o cechach krańcowych
Dobór parami, według określonych cech
Dobór lawinowy
Dobór osób lepiej poinformowanych
DOBÓR LOSOWY
D. LOSOWO - KWOTOWY
dobory racjonalne (można uogólniać wnioski poza badane populacje – uogólnienia)
dobory nieracjonalne (wnioski mają chartka. Sprawozdawczy -nie wykraczają poza badane populacje)
DOBÓR KWOTOWY:
- jednostki są dobierane do badania a nie losowane
- przyjmuje się założenie, że pod względem cech próba będzie stanowiła miniaturę populacji
- badacz musi znać strukturę populacji
- uwzględniając kategorie społeczno - demograficzne (wiek, płeć, zawód) ustala się odsetek mężczyzn, kobiet, ludzi z różnych zawodów, wieku.
- ustala się kwotę, która będzie wyznaczać udział poszczególnych kategorii w próbie.
- ankieter dostaje próbę - czyli przydział osób do wywiadu
Kategorie doboru próby
wielkość zbiorowości
stopień jednorodności badanej populacji
ilość kategorii statystycznych
oczekiwana dokładność wyników
dopuszczalny stopień błędu przy uogólnianiu wyników
tryb doboru próby
ilość i charakter zmiennych
stosowana metoda i technika
sposób analizy i wykorzystywania wyników.

11.Kiedy próba jest reprezentatywna?
Próba jest reprezentatywna, wtedy i tylko wtedy, gdy pod względem swojej struktury i składu odpowiada wiernie populacji generalnej. Jest to swoista miniatura zbiorowości.
12.Dlaczego obserwację nazywa się „królową metod”?
Obserwacja to proces postrzegania, który jest celowy, planowy i krytyczny.
Celowość obserwacji – ma nam dostarczyć informacji, które są nam potrzebne do rozwiązywania problemów.
Planowość obserwacji – są z góry określone zjawiska, które należy postrzegać, a także czas i okoliczności w których obserwowane zjawisko zachodzi.
Krytyczność obserwacji – jej rezultaty powinny poddane być krytyce albo ścisłej kontroli
13.Omów rodzaje wywiadów, scharakteryzuj wybrany i określ jego zalety i wady.
wywiady swobodne; społeczne; psychologiczne; antropologiczne; socjologiczne; środowiskowe itp.- Wywiady swobodne polegają na luźnej, nieskrępowanej, indywidualnej rozmowie osoby badanej z prowadzącą badanie na określony temat. Ideą wywiadu jest zachęcenie respondenta do długiej, wyczerpującej wypowiedzi. Rola osoby prowadzącej wywiad jest pasywna, ogranicza się w zasadzie do wywołania tematu rozmowy i stworzenia atmosfery umożliwiającej respondentowi swobodne wypowiedzenie się, bez żadnych ograniczeń. Osoba prowadząca wywiad może prosić jedynie o pełniejsze sprecyzowanie wywodu, uzasadnienie opinii lub rozwinięcie myśli. Wywiady swobodne mają charakter rozpoznawczy, pomagają w sprecyzowaniu problemów badawczych, uporządkowanie głównych wątków zamierzonego badania ilościowego. Wywiady są nagrywane i opracowywane według określonego schematu analizy. Wyniki analizy są ilustrowane licznym cytatami z wypowiedzi. Klient otrzymuje raport wraz z kasetę z pełną rejestracją przebiegu wywiadu. Wywiad bezpośredni polega na osobistej, bezpośredniej (twarzą w twarz) rozmowie z respondentem, przeprowadzanej przez ankietera przy użyciu specjalnego przygotowanego formularza - ustrukturalizowanego kwestionariusza, zawierającego (zazwyczaj) wystandaryzowane pytania dotyczące określonego problemu lub zagadnienia, uporządkowane w odpowiedniej kolejności i pogrupowane w pewne bloki tematyczne. Kwestionariusz swoją konstrukcją steruje przebiegiem wywiadu. Wywiady realizowane podczas poszczególnych projektów badawczych są przeprowadzane w identycznych warunkach. Prowadzone są przez specjalnie przeszkolonych ankieterów w mieszkaniach, miejscach pracy, na ulicy lub innych uczęszczanych miejscach. W trakcie wywiadu można zastosować dodatkowe metody zbierania informacji, np. obserwację zachowań respondenta i jego reakcji na określone pytania czy prezentowane materiały pomocnicze. Wywiady mogą być przeprowadzane z zastosowaniem tradycyjnego, papierowego kwestionariusza lub też wspomagane komputerowo, kiedy pytania odczytywane są z ekranu komputera, a odpowiedzi zapisywane w jego pamięci (CAPI).
wywiady swobodne; pogłębione (IN-DEPTH INTERVIEWS); zogniskowane (FGI)- Indywidualne wywiady pogłębione polegają także na indywidualnej rozmowie osoby badanej z prowadzącą badanie. Jednak w przeciwieństwie do wywiadów swobodnych, mają ustalony schemat wątków tematycznych poruszanych w trakcie rozmowy, w celu uzyskania jak najwięcej szczegółowych informacji. Rozmowa wymaga większej aktywności ze strony osoby prowadzącej, ma charakter po części sterowany i prowadzona jest według wcześniej założonego scenariusza - przewodnika wywiadu. Pytania nie są standaryzowane, mają charakter otwarty, a o ich kolejności i sposobie formułowania decyduje prowadzący. Często posiłkuje się on także pytaniami pomocniczymi, naprowadzającymi lub rozszerzającymi omawiane kwestie, aby uzyskać jak najbardziej wyczerpujące, precyzyjne i prawdziwe informacje. Podczas wywiadu, dzięki rozmowie umiejętnie prowadzonej przez doświadczonego badacza, osoba badana ma możliwość pełnego wyrażenia własnych odczuć, emocji, ekspresji, wyjaśnienia motywów postępowania czy zaprezentowania swych życiowych doświadczeń. W indywidualnym wywiadzie pogłębionym, odbywającym się bez wpływu osób trzecich i w atmosferze zrozumienia i poufności, możliwe jest podejmowanie tematów kontrowersyjnych, osobistych i intymnych.
Wywiady mogą być przeprowadzane w miejscu zamieszkania, pracy lub w specjalistycznym studiu badań jakościowych. Przebieg rozmowy może być nagrywany, filmowany oraz obserwowany przez klienta.
wywiady twarde - miękkie; neutralne- nie neutralne;
wywiady z użyciem środków technicznych (magnetofonu; kamery; telefonu)- W wywiadzie telefonicznym ankieter przeprowadza rozmowę z respondentem nie spotykając się z nim osobiście, a pośrednio, poprzez kontakt telefoniczny. Wywiady telefoniczne są wspomagane komputerowo (CATI - Computer Assisted Telephone Interviewing). Ankieterzy używając telefonu, zadają widoczne na ekranie pytania kwestionariusza wywiadu i za pomocą klawiatury zapisują (i/lub nagrywają) odpowiedzi respondentów, które są automatycznie wprowadzane do pamięci komputera. Na bieżąco są kontrolowane postępy badania oraz sprawdzana praca tele -ankieterów. Wyniki są dostępne niemal natychmiast po zakończeniu badania. Taka procedura likwiduje przepisywanie i kodowanie, zmniejsza liczbę błędów ankieterskich, oszczędza czas i dostarcza wszystkich niezbędnych danych statystycznych. Wywiady telefoniczne gwarantują wysoką jakość badania oraz szybkie zakończenie pracy terenowej. Wywiady telefoniczne powinny być jednak krótkie, a pytania niezbyt osobiste. Istotnym ograniczeniem jest też fakt, że można je prowadzić wyłącznie z osobami posiadającymi telefony.
Wywiad komputerowy, a dokładniej wywiad bezpośredni wspomagany komputerem (CAPI - Computer Assisted Personal Interview) polega na tym, że ankieter przeprowadzający rozmowę z respondentem, odczytuje kolejne pytania z ekranu podręcznego komputera (notebooka) i uzyskawszy odpowiedź wprowadza ją (za pomocą klawiatury) do pamięci komputera. Komputer jest oprogramowany w taki sposób, że każda odpowiedź poddawana jest kontroli logicznej, co pozwala jednocześnie zasygnalizować ewentualne błędy pojawiające się w wypowiedziach respondentów. Metoda eliminuje tradycyjne kwestionariusze papierowe, oszczędza czas i koszty druku, dystrybucji i przechowywania kwestionariuszy, skraca proces przenoszenia danych na nośniki elektroniczne, wstępną selekcję i weryfikację zgromadzonego materiału badawczego na ekranie.

14.Omów cechy dobrej ankiety.
Przedmiot (temat) badań (specyf. dane; postawy; poglądy; trendy; informacje – dane)
Forma pytania i odpowiedzi (otw –zamkn; pyt – twierdzenie; liczba kategorii; skale; rysunki; kratki – testy wyboru, etc.
Kategorie i typy pytań (otwarte – zamknięte; jedno i weloitemowe; projekcyjne; testowe itp.
język pytań - jasność5. pytań problem kompetencji respondentów i adekwatności pytań
Unikanie podwójnych i złożonych pytań
Pytania filtrujące i pytania warunkowe (jeśli...
unikanie form przeczących pytań (pozwolić9. – zakazać10. ...)
Ukryte i jawne elementy wartościujące (pomoc dla biednych; pomoc socjalna)
Format kwestionariusza; forma i procedura pyt. i odpowiedzi
liczba pytań, grupowanie; kolejność14. pytań; pytania sprawdzające; metryczkowe
Wprowadzenie i instrukcje
Problem anonimowości badań
Motywacja dla respondenta
Pilotaż; czas i etapowość19. badań
Uzupełnienia; korekty; kontrola
Etyczne problemy, np. push poll - sondażowe przepychanki
15.Ankieta pocztowa: charakterystyka, zalety i wady oraz przykłady zastosowania.
Ankieta pocztowa – kwestionariusz wysyła się pocztą, zwrot następuje tą samą drogą; wysyłane są one do: próby adresowej, na adresy zgłoszone;
Ankieta kierowana do próby reprezentatywnej – np. do wylosowanego gospodarstwa domowego lub konkretnej osoby:
Sukces tej ankiety polega na otrzymaniu jak największej liczby zwrotów; jest to również jej największym problemem;
Kwestionariusz ankiety musi być przygotowany niezwykle starannie, tak by odbiór tej ankiety był ułatwiony; forma graficzna powinna być przynętą;
Kwestionariuszowi musi towarzyszyć list badacza, który zawiera dokładne informacje o:
badaniu;
sposobie kontaktu z badaczem;
osobie badacza;
temacie;
tym, dlaczego zwracamy się do tego, a nie innego respondenta;
Do tej ankiety załączamy dodatkowe koperty, w których prosimy o informację od respondentów, że już wypełnili oni ankietę; tę kopertę respondent powinien odesłać; termin odesłania nie może być zbyt długi;
Muszą być dokonane szczegółowe obserwacje sposobu spływania materiałów  muszą być robione dokładne notatki;
Ankiety zwykle spływają tzw. falami;
Ustalenie momentu ukończenia „pierwszej fali” jest bardzo ważne, gdyż w tym momencie należy zacząć „napierać” na respondentów, wysyłając im monity ( system monitowania);
Najczęściej ponawia się operacje trzy razy; na końcu trzeciej fali wykonuje się bardzo dokładną analizę ankiet;
Jeżeli okazuje się, że na ankietę nie odpowiedziała jakaś jedna grupa społeczna, to wnioski z ankiet są obarczone błędem, a próba traci reprezentatywność  wykorzystuje się wtedy tzw. próbę ważoną;
Sukces tej ankiety jest możliwy wtedy, gdy temat ankiety „trafia do ludzi”;
Formularze ankiet są rozsyłane do respondentów drogą pocztową, którzy po ich wypełnieniu i odpowiedzeniu na zawarte w nich pytania odsyłają je, zazwyczaj także za pośrednictwem poczty, do instytutu. Ankiety pocztowe są najlepszym sposobem dotarcia do jednostek, które odmówiłyby udziału w wywiadzie bezpośrednim lub telefonicznym, bądź udział ankietera mógłby zniekształcić jakość uzyskanych informacji. Ankiety pocztowe są stosowane zazwyczaj, kiedy respondent może być żywo zainteresowany przedmiotem badania, udzielenie odpowiedzi na pytania ankiety przyniesie mu określoną korzyść, bądź czuje się z jakichś względów zobowiązany do udzielenia odpowiedzi. Kwestionariusze ankiet są przesyłane wraz ze zwrotną kopertą i opłaconym znaczkiem. Po pierwszej wysyłce otrzymywanych jest zazwyczaj ok.25 proc. wypełnionych ankiet, po powtórnej odsetek wzrasta do ok. 40. Jest to dość niska penetracja, a ponadto ankiety wracają ze sporym opóźnieniem.

16.Ankieta audytoryjna: charakterystyka, zalety i wady oraz przykłady zastosowania.
Ankieta audytoryjna – badanych zbiera się w jednym miejscu; ankieta wypełniana jest pod nadzorem badacza, zwrot następuje do urny;
Z pisemnym przekazem badacza:
Technika ta jest użyteczna do badania grup, które istnieją niezależnie od woli badacza – np. uczestnicy jakiegoś kursu;
Są to zwykle badania prowadzone w instytucjach, dlatego na ich wykonanie potrzebna jest zgoda kierownictwa, a nie tylko samych respondentów;
Trzeba mieć informacje dotyczące tego, czy istniej odpowiednie pomieszczenie do przeprowadzenia badania; w przypadku kilku pomieszczeń potrzebnych jest kilku badaczy; należy wówczas ujednolicić ich sposób postępowania; badanie należy prowadzić równolegle;
Należy przygotować urnę (lub urny), do których zwraca się ankiety; w przypadku braku urn, należy przygotować zaklejane koperty;
Badacz musi dysponować dodatkowymi przyborami do pisania;
Grupie badanej należy podać wszelkie informacje dotyczące badania;
Po badaniu należy napisać sprawozdanie z jego przebiegu: data, nr sali, osoba prowadząca, liczba obecnych osób, osoby nieobecne, informacje o komentarzach z sali, atmosfera na sali, uwagi ankietera;
Ankieta ta pozwala zebrać szybko informacje od dużej liczby osób i zapewnia kontrolę;
Z ustnym przekazem badacza
Ankieta socjometryczna dotycząca sposobów badania stosunków interpersonalnych w małych grupach. Twórcą jest Moreno.
Stosunki interpersonalne można badać w trzech płaszczyznach:
sympatia vs. antypatia
preferencje w sferze interakcji
rzeczywiste interakcje
Ankieta jest imienna, a przy jej wypełnianiu respondenci operują rzeczywistymi imionami innych osób.
17.Ankieta telefoniczna: charakterystyka, zalety i wady oraz przykłady zastosowania.
Ankieta telefoniczna, radiowa i telewizyjna – tekst przekazywany jest przez medium, a zwrot następuje pocztą
W wywiadzie telefonicznym ankieter przeprowadza rozmowę z respondentem nie spotykając się z nim osobiście, a pośrednio, poprzez kontakt telefoniczny. Wywiady telefoniczne są wspomagane komputerowo (CATI - Computer Assisted Telephone Interviewing). Ankieterzy używając telefonu, zadają widoczne na ekranie pytania kwestionariusza wywiadu i za pomocą klawiatury zapisują (i/lub nagrywają) odpowiedzi respondentów, które są automatycznie wprowadzane do pamięci komputera. Na bieżąco są kontrolowane postępy badania oraz sprawdzana praca tele -ankieterów. Wyniki są dostępne niemal natychmiast po zakończeniu badania. Taka procedura likwiduje przepisywanie i kodowanie, zmniejsza liczbę błędów ankieterskich, oszczędza czas i dostarcza wszystkich niezbędnych danych statystycznych. Wywiady telefoniczne gwarantują wysoką jakość badania oraz szybkie zakończenie pracy terenowej. Wywiady telefoniczne powinny być jednak krótkie, a pytania niezbyt osobiste. Istotnym ograniczeniem jest też fakt, że można je prowadzić wyłącznie z osobami posiadającymi telefony.
18.Co jest istotą badań panelowych? - podaj przykład.
Istotą badania panelowego jest to, że pewna liczba osób lub innych jednostek badawczych zostaje podana badaniu (obserwacjom, ankietom itp. ) za względu na tę samą cechę przynajmniej dwukrotnie. Badanie panelowe jest więc badaniem trendu (tendencji) Przykład: badania przedwyborcze postaw i opinii; badanie rynku pracy (bezrobocia)
19.Badania monograficzne a badania typu „case study” – podobieństwa i różnice.
Obiektem badania jest zawsze jeden niepowtarzalny przypadek, np. społeczność lokalna, instytucja; kultura; organizacja, która w tym podejściu traktowana jest jako całość składająca się z różnorodnych powiązanych ze sobą elementów.
Charakterystyka „case study” - tzw. studium indywidualnego przypadku
Jednostką analizy może być: konkretny pojedynczy człowiek, małżeństwo, rodzina, instytucja lub organizacja, ruch społeczny, społeczność lokalna, wydarzenia o niepowtarzalnym charakterze, konkretna decyzja i jej skutki;
Jest to w miarę kompletna, wyczerpująca badany problem, szczegółowa analiza jakiegoś konkretnego przypadku. Przypadek ów to zjawisko społeczne dziejące się tu i teraz;
Przypadek ten może stanowić przykład działania jakichś społecznych zasad, czy reguł
W obrębie tej strategii badawczej możliwy jest brak dążenia do generalizacji
Dialogowość procesu badawczego to cecha szczególna tego badania. Ciągły dialog pomiędzy hipotezami, a procesem zbierania danych W miarę jak poznajemy obiekt badania, wyjściowa koncepcja badawcza nie jest tak sztywna jak w innych technikach badawczych.
Bada się zjawiska w ich naturalnym społecznym kontekście; powiązania między badanymi zjawiskami można obserwować w warunkach naturalnych;
W tych badaniach analiza ma bardzo szczegółowy charakter; jest dla nich charakterystyczna. Specyficzną cechą jest tu głębia badania – badacz znajduje się w badanym zjawisku (obserwacja uczestnicząca); różne opisy zjawiska (techniki zbierania danych poddają nam właśnie tę „głębię” (wywiady swobodne, badania dokumentów osobistych).
Obiektem badania mogą być zjawiska w toku, w trakcie rozwoju; zmiany dynamiczne;
W tym typie techniki możliwe jest wnioskowanie statystyczne – jest to cecha odróżniająca case study od monografii terenowej;
Raport jest trudny do napisania – dużo danych jakościowych; jest to sztuka a nie rutyna; często bywa tak, że pisanie o obiekcie case study jest prowadzone z perspektywy osoby zaangażowanej.
Często case studies zorientowane są na rozwiązywanie istotnych problemów społecznych. Mają one zwrócić uwagę na pewne kwestie społeczne.

Jaka może być rola badacza w badaniach (np. na przykładzie badań monograficznych).
1Pełny uczestnik sytuacji
2Uczestnik – obserwator
3Obserwator – uczestnik
4Wyłączny obserwator

Plusy i minusy badań monograficznych
+
dokładna analiza
badanie elastyczne, umożliwia rozbudowę hipotez
-
brak jest intersubiektywnej kontroli badania;
brak reprezentatywności badań;
Niepewność co do kompletności i struktury obrazu
20.Jakie jest podstawowe założenie metodologiczne technik projekcyjnych? Podaj przykład zastosowania.
Techniki stosowane wywiadów bad. Socjologicznych najczęściej w kwestionariuszach wywiadów i ankiet (pytania projekcyjne)
Podstawowym celem metod (technik) projekcyjnych jest poznanie:
ODCZUĆ, które powstają poza świadomością osoby badanej i OPINII na tematy drażliwe, lub intymne, których osoba badana nie chciałaby ujawnić
Cechą metody projekcyjnej jest stosowanie bodźców: niejednoznacznych (wieloznacznych), niekompletnych (niedokończonych) lub nieustrukturyzowanych
Pojęcie projekcji:
Rzutowanie – (łac. proicere – wyrzucać, wyciągać, rzutować);w psychologii jest to umysłowy albo wyobrażeniowy obraz, uznawany za obiektywną rzeczywistość. Na poziomie empirycznym:
a) uzewnętrznianie (externalize), uczuć, obrazów lub pragnień i uważanie ich za przestrzenne i zmysłowo uchwytne, obiektywne.
b) przypisywanie własnych myśli, życzeń, zahamowań i błędów przedmiotom lub osobom z otoczenia.
c) uzewnętrznianie i obiektywizowanie tego, co pierwotnie jest subiektywne.
Ze względu na aktywność osoby badanej –wyróżnić możemy nast. techniki projekcyjne (A.Rabin, M. Haworth):
Asocjacyjne (association) – oparte na swobodnych, wyrażonych pisemnie lub ustnie asocjacjach (skojarzeniach)
Konstrukcyjne (construction) – oparte na czynnościach konstrukcyjnych, polegające na ułożeniu historyjki lub opowiadania
Uzupełniające (completion) – oparte na uzupełnianiu treści obrazka lub dokańczaniu zdania, opowiadania czy opisu zdarzeń
Wyboru i decyzji (choice or ordering) – oparte na dokonywaniu wyboru jednego lub kilku spośród wielu elementów lub podejmowaniu decyzji dotyczącej sposobu działania w określonej sytuacji.
Ekspresyjne (expression) – oparte na czynnościach ekspresyjnych, samym przebiegu procesu, rodzaju i natężenia aktywności osoby badanej.

21.Omów istotę techniki focus group interview oraz jej zalety i wady, podaj przykład zastosowania.
Zogniskowany wywiad grupowy polega na rozmowie niewielkiej grupy zaproszonych osób, z udziałem doświadczonego moderatora, który ukierunkowuje przebieg dyskusji na zagadnienia, które mają zostać omówione podczas spotkania. Narzędziem ułatwiającym osiągnięcie założonych celów badawczych przez moderatora jest uzgodniony z klientem scenariusz wywiadu.

Dyskusja odbywa się zazwyczaj w specjalnym studiu, w gronie 6 - 10 osób (respondentów), celowo dobranych i spełniających określone wymagania:

osoby te nie są krewnymi lub bliskimi przyjaciółmi
nie pracują w reklamie, marketingu, środkach masowego przekazu i firmach/środowiskach mających bezpośredni związek ze sprzedażą lub dystrybucją produktu
należą do grupy celowej, tj. są konsumentami lub potencjalnymi konsumentami produktów lub usług klienta zamawiającego badania.
Dyskusja w grupie trwa około 1,5 - 2 godziny i powinna:
odpowiedzieć na pytania, które interesują klienta
dać wszystkim uczestnikom szansę swobodnego wypowiedzenia się.
Rezultaty badania są wygenerowane wspólnie przez wszystkich uczestników badania, poprzez świadome lub nieświadome oddziaływanie na siebie. W trakcie dyskusji między uczestnikami zachodzą określone interakcje wynikające z dynamiki grupy, wzmacniane poczuciem bezpieczeństwa, jakie zapewnia obecność innych osób, spontanicznością i otwartością ich wypowiedzi, możliwością natychmiastowego reagowania na wygłaszane sądy i opinie, odrzucaniem zahamowań w miarę upływu dyskusji i ujawniania tego co nie uczyniliby w innej sytuacji niż w ferworze dyskusji.
W zogniskowanych wywiadach grupowych wykorzystuje się różne techniki pozwalające respondentom zarówno na wzajemną stymulację, jak i skupienie się i bezpośrednie wyrażenie emocji i przekonań. Stosuje się również techniki projekcyjne, układanie kompozycji z przygotowanych ilustracji prasowych, interpretowanie fotografii, itp.. Można też demonstrować uczestnikom różne koncepty produktów, opakowań czy reklam.
Przebieg dyskusji może być nagrywany na taśmę magnetofonową lub/i taśmę video. Ponadto klienci mogą obserwować przebieg dyskusji. W Warszawie, Poznaniu, Katowicach i Wrocławiu Instytut Pentor posiada specjalne pomieszczenia, umożliwiające obserwację dyskusji grupowych przez lustro weneckie.
Po zakończeniu dyskusji spisuje się ich przebieg z taśm magnetofonowych lub video, szczegółowo analizuje się wypowiedzi respondentów i przygotowuje wyczerpujący raport, bogato ilustrowany cytatami z wypowiedzi uczestników badania.
Zalety fokusów
-technika szybka i tania w realizacji;
-pozwala na kontrolowanie procesu formowania się opinii i poglądów; pokazuje istotę ich powstawania;
-duża wartość fasadowa; duża elastyczność techniki;
-technika chroniąca przed artefaktami – nie pozwala na kierowanie rzeczywistością;
-zdobywany materiał sformułowany jest w języku badanych osób;
-technika która może być stosowana do każdego rodzaju zagadnień i ludzi – np. dzieci i analfabetów;
-rezultaty takiego badania są łatwe do „konsumowania” przez zleceniodawcę;
-zdobywa się informacje w sytuacjach bliższych życiu i doświadczeniu ludzi;
Ograniczenia fokusów
wnioski mają jedynie charakter sprawozdawczy i trudno przenosić je na szersze zbiorowości;
istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia efektu myślenia grupowego i zjawiska przesunięcia poziomu ryzyka, co powoduje zniekształcenia wyników;
żywy i emocjonalny charakter interakcji może prowadzić badacza do pokładania większej wiary w wyniki, niż jest to usprawiedliwione;
moderator może nieświadomie wpływać na kierunek i rezultat dyskusji;
pracochłonność i trudność w przygotowaniu raportu,


22.Charakterystyka metody biograficznej i przykład jej zastosowania.
Zalety metody biograficznej
dokumenty osobiste dają wgląd w motywację, dążenia, postawy, oceny jakie ludzie formułują;
materiał ten pozwala uchwycić psychologiczną stronę funkcjonowania instytucji społecznych, tworzenia się opinii publicznej;
materiał ten daje możliwość opisania wzajemnych relacji między środowiskiem a jednostką;
jest to materiał pozwalający uchwycić pewne sekwencje zdarzeń (powiązania przyczynowe w długim okresie czasu);
materiał ten dostarcza informacji na temat tego, jak ludzi radzą sobie w sytuacjach zmian społecznych;

Zarzuty wobec metody biograficznej
Rzeczywistość społeczna nie jest subiektywnym wytworem ludzi; nie jest to jedyny materiał, który powinien być uwzględniany w analizie; na ogół techniki zdobywania materiałów nie pozwalają na uzyskanie materiałów reprezentatywnych statystycznie; rezultaty analiz prowadzonych w oparciu o dokumenty osobiste nie podlegają intersubiektywnej kontroli; autor dokumentów znajduje się zawsze w jakimś określonym nastroju, który wpływa na sposób pisania i kształt materiałów; w dokumentach osobistych znajdujemy interpretację życia dokonaną przez osobę piszącą (nie musi ona być wcale zgodna z prawdą);
Przykład zastosowania: analiza pamiętników, studium indywidualnego przypadku, badanie tożsamości narodowej

23.Jakie są założenia metodologiczne koncepcji współczynnika humanistycznego?
Nakazuje ujmować zjawiska społeczne jako przedmioty, których istotnym składnikiem jest znaczenie jakie nadają im ludzie którzy ich doświadczają: „Przedmioty świata kultury istnieją tylko w doświadczeniach, a poza nimi tracą ważność. Cała rzeczywistość społeczna jest kompleksem subiektywnych postaw, dążeń i wartości”. Twórcą współczynnika humanistycznego jest Florian Znaniecki

24.Co to jest i do czego służy socjometria? Podaj przykład zastosowania.
Socjometria służy do badania wzajemnych spontanicznych oddziaływań między ludźmi, zachodzących w małych grupach. Stworzył Jakub Moreno i zaprezentował w 1934 r. w książce „Who shall survive”
Pozwala badać zarówno elementy organizacji formalnej grupy czy organizacji (struktury) jak: hierarchia; autorytet; funkcje; więzi; system łączności; struktura organizacji jak i nieformalnej, jak: pozycja; rola; autorytet osobisty; więzi pomiędzy jednostkami. Technika socjometryczna polega on na sformułowaniu pytania i zadaniu go osobie badanej z prośbą o dokonanie wyboru spośród osób z jej grupy. Pytanie może np. dotyczyć:
Ogólnie pojętej sympatii: Którego z kolegów z pracy najbardziej lubisz?
Stosunków szczególnego rodzaju - są sformułowane w trybie orzekającym lub przypuszczającym: Z kim najczęściej spędzasz przerwy na posiłek? Lub: Z kim najchętniej rozwiązywałbyś problemy dotyczące twojego stanowiska pracy?
Dokonania wyboru pozytywnego i/lub negatywnego: Kogo zaprosiłbyś do domu a kogo nie zaprosiłbyś do domu?


25.Scharakteryzuj analizę treści i przykłady jej zastosowania.
Pierwsza definicja analizy treści została sformułowana przez Berelsona: analiza treści (zawartości) jest techniką badawczą służącą do obiektywnego, systematycznego i ilościowego opisu jawnej zawartości komunikatów.
Definicja ta jest kłopotliwa, ponieważ każe badaczowi ograniczać się tylko do jawnej zawartości przekazów, bez uwzględnienia tzw. „drugiego dna”, aluzji, intencji, czy społecznych reakcji, które tekst może wywołać.
Analiza treści - ograniczyła tendencyjność w opisach treści, umożliwiła porównanie ze sobą różnych kanałów przekazu; uściśliła aparat opisu formy i treści przekazów, jej wyniki są proporcjonalne do pracy we wstępnej fazie.
Zob. przykłady:
P. Pacewicz, por wystąpień prezydenckich A. Kwaśniewskiego i L. Kaczyńskiego
Przykłady analizy danych jakościowych i analizy treści (studenci!)
Analiza treści jest to jedna z metod badawczych w socjologii i pokrewnych naukach społecznych, polegająca na badaniu zapisanych w książkach, dokumentach, wspomnieniach, utworach muzycznych itp. przekazów.

Dobór próby, czyli fragmentów analizowanych przekazów uzależniony jest tego, co jest jednostką analizy. Mogą być to np. postacie literackie, poszczególne słowa, wyrażenia czy tematy. Początkowym etapem analizy treści jest kodowanie materiału, zarówno treści jawnych, jak i ukrytych. W kolejnym etapie następuje zliczanie zakodowanych według kategorii treści, a następnie analiza porównawcza zebranego materiału empirycznego.

26.Omów warunki dobrej skali.
Narzędzie badawcze, określone zestawienie pewnych kategorii, typów i klas, do których odnosi się i porównuje się z nimi mierzone wartości zmiennych jakościowych i ilościowych – badanych obiektów, zjawisk i procesów.
Skala pomiarowa – służy do klasyfikowania wartości określonych zmiennych przez stwierdzenie występowania danej cechy badanego obiektu, bez uwzględnienia jej natężenia ani wielkości; dlatego też np. nominalna skala „mężczyzna – kobieta-dziecko” nie obejmuje natężenia cech jakimi są na przykład męskość czy kobiecość badanych osób.
27.Omów funkcje badań ewaluacyjnych i wskaż ich przykłady.
Elementy badań ewaluacyjnych :
skuteczność; wydajność; odpowiedniość; spójność; trafność;
Zasadniczym celem ewaluacji jest stałe ulepszanie skuteczności i efektywności programów i projektów „miękkich”, zwłaszcza szkoleniowych. Przede wszystkim realizowanych dla i przez instytucje sektora publicznego, gdzie najczęściej nie mamy bezpośredniego działania i weryfikacji poprzez mechanizmy rynkowe.
28.Omów istotę trzech kategorii ewaluacji: ewaluacji ex post i ex ante oraz monitoringu
3 kategorie ewaluacji: ewaluacja ex post i ex ante ; monitoring
Ewaluacja może być:
ewaluacją ex post,
ewaluacją ex ante,
bieżącym monitoringiem
EWALUACJA to ocena wartości programu lub projektu w oparciu o określone kryteria.

Ewaluacja dotyczy programów sektora publicznego, których wartość nie jest bezpośrednio weryfikowana przez rynek, jak ma to miejsce w sektorze prywatnym. Działania ewaluacyjne mają służyć następującym celom:
poprawie efektywności i skuteczności interwencji publicznych,
zwiększaniu przejrzystości oraz promowaniu działań podejmowanych przez instytucje publiczne,
kształtowaniu kierunków działania sektora publicznego,
poznawaniu mechanizmów funkcjonowania programów.


Badanie ewaluacyjne jest procesem, w którym zleceniodawca, zleceniobiorca i zainteresowani rezultatami biorą aktywny udział. Kluczowe dla badania jest wspólne ustalenie zakresu kryteriów ewaluacyjnych, pośród których najważniejsze to:
skuteczność (effectiveness) – pozwala określić, czy osiągnięto zakładane cele
efektywność (efficiency) – polega na porównaniu zaangażowanych zasobów z osiągnięciami na poziomie produktów, rezultatów lub oddziaływania programu
trafność (relevance) – pozwala ocenić zgodność celów programu z potrzebami sektora czy regionu
użyteczność (utility) – polega na porównaniu potrzeb sektora z osiągnięciami danego programu
trwałość (sustainability) – polega na określeniu trwałości efektów programu po zakończeniu jego finansowania

Na ich podstawie ewaluatorzy układają pytania ewaluacyjne i szukają informacji do analizy. Efektem pracy jest raport ewaluacyjny, którego wnioski i rekomendacje służą do refleksji nad programem. Ewaluacja jest użyteczną gdy jej wyniki zostaną wdrożone.

Ewaluacje dzielą się według wielu kluczy. Jednym z nich jest termin przeprowadzania badania względem programu. Możemy wyróżnić:
ewaluację formatywną (ex-ante): przeprowadzana jest przed realizacją programu dla udoskonalenia dokumentów programowych, a zatem samych programów. Ewaluacja ex-ante jest podstawą do przygotowania ostatecznych wersji założeń programu.
ewaluacje okresową: przeprowadzana jest w trakcie wdrażania programu, np. w funduszach strukturalnych w połowie okresu programowania (ewaluacja mid-term). Jej efektem jest wstępna ocena interwencji i dostarcza informacji do przygotowania dokumentów dla następnego okresu programowania.
ewaluację bieżącą (on-going): przeprowadzana jest w trakcie wdrażania programu, jednak w przeciwieństwie do ewaluacji mid-term nie jest określony jej dokładny moment realizacji. Ewaluacja on-going przeprowadzana jest np. w przypadku, gdy monitorowanie ujawniło odchylenia od założonych wartości wskaźników. Jej efektem jest identyfikacja barier realizacji celów.
ewaluację końcową (ex-post): przeprowadzana jest po zakończeniu wdrażania programu (jakiś czas po, ale nie pózniej niż trzy lata) i służy dostarczeniu informacji o długotrwałych efektach interwencji.

W zależności od sposobu przeprowadzenia badania możemy wyróżnić:
ewaluację wewnętrzną

realizowaną przez instytucję realizującą lub nadzorującą dany program.
W Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości ewaluacja jest wpisana w zakres działań Sekcji Ewaluacji (Zespół Koordynacji Wdrażania Programów). Zespół ten prowadzi własne badania ewaluacyjne w odniesieniu do wybranych programów wdrażanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiebiorczości, a także zamawia zewnętrzne ekspertyzy w zakresie ewaluacji.

ewaluację zewnętrzną

zlecaną instytucji niezależnej, najczęściej w drodze przetargu.

29.Charakterystyka badań internetowych
Kwestionariusze ankiet są przesyłane respondentom pocztą elektroniczną, bądź zamieszczane są na stronach internetowych. Ankiety mogą zawierać wszelkie typy pytań, łącznie z multimedialnymi materiałami poglądowymi i testowymi. W badaniach uczestniczą jednak jedynie osoby posiadające komputer i dostęp do internetu. Ze względu na występujące ograniczenia, badania przeprowadzane są na populacji korzystających z poczty elektronicznej oraz internautów. W jednym z wariantów metody zaproszenie do udziału w badaniu jest przesyłane pocztą elektroniczną do wybranej grupy użytkowników sieci. Respondenci, którzy wyrażą zgodę na udział, otrzymują numer identyfikacyjny i ewentualnie hasło, uprawniające do wypełnienia kwestionariusza ankiety, pod wskazanym adresem internetowym. Wypełnione kwestionariusze podlegają standardowej procedurze obliczeniowej. Niewątpliwą zaletą ankiet internetowych jest szybkość uzyskiwania wyników, relatywnie niższy koszt i możliwość wykraczania poza granice danego kraju. Badania z wykorzystaniem internetu są określane jako technika CAWI (Computer Assisted Web Interview).
Inny wariant to ankieta ogólnodostępna, zamieszczona na stronie [link widoczny dla zalogowanych] Reklamy i linki do ankiety umieszcza się na stronach często odwiedzanych, dobierając je pod kątem pożądanej grupy docelowej.
Przykład: Internet - najnowocześniejsze i najszybciej zwiększające zasięg medium w Polsce i na świecie - zyskuje coraz większą popularność jako interaktywny kanał komunikacji oraz jako miejsce i narzędzie prowadzenia kampanii promocyjno-reklamowych. Nieporównywalnie wysoka w stosunku do innych mediów mierzalność internetu, pozwala uzyskać potwierdzenie kosztowej i wizerunkowej skuteczności kampanii reklamowych on-line. Twarde dane przekonują osoby planujące media do przesuwania budżetów na reklamę w internecie. W celu zapewnienia stabilnego rozwoju internetu w Polsce, w tym też rynku reklamy internetowej, największe podmioty rynku interaktywnego zainicjowały realizację badania Megapanel PBI/Gemius, tworzącego standard pomiaru oglądalności witryn i aplikacji internetowych, z których korzystają polscy użytkownicy sieci. Celem badania jest poznanie liczby i profilu demograficznego użytkowników internetu oraz sposobu, w jaki internauci korzystają z sieci. Wyniki badania umożliwiają porównywanie popularności witryn i aplikacji internetowych oraz oszacowanie ich potencjału reklamowego przy pomocy precyzyjnie zdefiniowanych wskaźników. Badaniem objętych jest obecnie wiele tysięcy witryn, zarówno polskich jak i zagranicznych.

Inetpanel
CBM Indicator prowadzi profesjonalne badania marketingowe metodą panelu internetowego INETPANEL.PL. Zapewnia on szybką, tanią i dokładną informację pochodzącą od internatów. Dzięki temu badania rynku stają się dostępne dla szerszej grupy odbiorców.
Analizy rynku oparte na prawidłowo przeprowadzonych badaniach internetowych posiadają wiele zalet w porównaniu z metodami tradycyjnymi.
Szybkość realizacji
Klient otrzymuje wyniki badania zazwyczaj w ciągu kilku dni od momentu rozpoczęcia realizacji. Dzięki temu INETPANEL.PL oferuje możliwości wykorzystywania analiz na bieżąco do szybszego, opartego na wiarygodnych danych, podejmowania decyzji.
Niższe koszty badania
Zbieranie danych przez Internet eliminuje wiele ogniw występujących w tradycyjnych badaniach. System komputerowy oparty jest na wydajnej platformie IT, która łączy i optymalizuje wszystkie procedury od oferty badawczej do raportu, obniżając koszty badań.
Multimedialny charakter
Wykorzystanie Internetu w badaniach wiąże się z nieograniczonymi możliwościami testowania komunikacji marketingowej, pozwalając na prezentację tekstu, obrazu i dźwięku. Reklamy w każdej postaci, od spotów telewizyjnych i radiowych, poprzez billboardy i reklamy prasowe – mogą zostać wprowadzone i testowane w elektronicznym kwestionariuszu.
Porównywalność wyników
InetPanel.pl zapewnia możliwość realizacji międzynarodowych badań poprzez panele w Danii, Szwecji, Finlandii, Norwegii i Estonii. Dzięki ujednoliconej metodologii gwarantujemy pełną porównywalność danych również w innych krajach, np. w Niemczech, gdyż współpracujemy z zagranicznymi firmami badawczymi prowadzącymi badania internetowe.
Bezpośrednie dotarcie do informacji
Nasz panel umożliwia zaawansowany dobór respondentów zarówno wśród konsumentów określonych produktów, jak i przedstawicieli firm. Pozwala to na dotarcie do specyficznych grup celowych.
na górę
Uczestnicy
INETPANEL.PL obejmuje kilkadziesiąt tysięcy internautów. Wszystkie osoby zarejestrowały się w naszym panelu z własnej woli, po zapoznaniu się z zasadami jego działania. Osoby te wiedzą i oczekują, że będziemy wysyłali do nich zaproszenia do wzięcia udziału w badaniu. Link do ankiety otrzymują na podany przez siebie adres e-mail.
na górę
Gwarancje jakości badań internetowych
Procedury podczas pracy
Stosujemy procedury, które zapewniają i monitorują jakość wszystkich procesów od momentu rekrutacji członków panelu do sprawdzania zgodności udzielanych odpowiedzi. Parametry pracy podlegają stałej kontroli, jak np. stopień realizacji próby,aktywność poszczególnych członków panelu, testowanie spójności informacji. Rekrutacja internautów odbywa się za pomocą kilku kanałów on-line, co zapewnia losowość internautów.
Szerokie możliwości doboru próby
Dzięki zdobytemu doświadczeniu posiadamy wiedzę i umiejętności prowadzenia badań internetowych. W przypadku osób indywidualnych przy doborze prób uwzględniamy podstawowe zmienne demograficzne osób posiadających adres e-mail. Na podstawie danych dotyczących zajmowanego stanowiska, pracy i branży oferujemy także badania business-to-business. Docieramy do wybranych grup obecnych lub potencjalnych klientów. Realizujemy próby celowe na specyficznych, trudnych do osiągnięcia grupach.
Ludzie obsługujący INETPANEL.PL
Nasz zespół cechuje: profesjonalizm, doświadczenie, wiedza, kreatywność, terminowość. Wśród nas znajdziecie wykładowców UW i SGH, członków PTBRiO i ESOMAR. Stale doskonalimy umiejętności osób, które są odpowiedzialne za realizację badań internetowych w CBM Indicator.


30.Przykład współczesnych badań z zastosowaniem nowoczesnych narzędzi (komputera; kamery telefony, np. FGi CALI,itp.)
Badania metodą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI (Computer Aided
Telephone Interviews) stanowią doskonały środek diagnostyczny do podejmowania trafnych i efektywnych działań związanych z kreowaniem wizerunku firmy, działań sprzedażowych czy marketingowych.

Zogniskowane wywiady grupowe (FGI)
FGI to metoda badawcza polegająca na zbieraniu opinii, wypowiedzi grupy 8-10 respondentów. Podczas badania wymagane jest zaangażowanie wszystkich uczestników.
Za pomocą FGI najczęściej badamy motywację konsumenta, jego wyobrażenia o wybranej marce, postawy, pozycjonowanie marki, testujemy produkt lub usługę, reklamę, opakowanie, logo. Zaletą metody jest stymulujący wpływ procesów grupowych: badani aktywnie biorą udział w spotkaniu: dyskutują, wykonują razem ćwiczenia. Wypowiedzi innych osób pobudzają do przemyślenia tematu rozmowy, weryfikacji własnych poglądów.
Modyfikacje FGI
Oferujemy także metody stanowiące modyfikacje FGI:
Minifokus (FGI w mniejszym gronie: 4-6 osób) – stosujemy ja, gdy temat wymaga większego pogłębienia, jest skomplikowany, gdy badamy fachowców.
Grupa przedłużona (extended group) - jest to kilkugodzinny wywiad grupowy, który stosujemy, gdy temat wymaga czasochłonnych technik badawczych, gdy potrzebujemy wiele czasu na wprowadzenie do tematu, który może być bardzo złożony, trudny dla uczestników. Grupa kreatywna (creativity group) – celem grupy jest tworzenie nowych pomysłów i idei, związanych z wprowadzaniem na rynek nowych produktów i usług, znajdowania nowych zastosowań dla produktów i usług obecnych na rynku lub nowych form promocji.
Dynamiczny wywiad grupowy – odmiana FGI, w których pomiędzy grupami planujemy długie, ponadgodzinne przerwy poświęcane podsumowaniu wyników oraz wynikającym z niego modyfikacjom scenariusza.
Grupa znajomych (affinity group) – FGI przeprowadzone z ludźmi, którzy znają siebie nawzajem. Taki wywiad daje badanym poczucie komfortu, bezpieczeństwa, pozwala na szczere wypowiedzi na tematy trudne, lub związane z podejmowaniem decyzji w gronie przyjaciół lub rodziny.
Diady, triady – wywiady z dwójką lub trójką respondentów, służą głównie konfrontacji odmiennych stanowisk wobec tematu wymagającego pogłębienia.
Techniki projekcyjne
Techniki projekcyjne to narzędzia zaczerpnięte z warsztatu psychologa. Dzięki nim możemy dotrzeć do niekoniecznie uświadomionych, trudnych do zwerbalizowania opinii, potrzeb, postaw oraz motywacji. Techniki te umożliwiają poznanie emocji badanych dotyczących marek lub produktów. Jest to bardzo istotne, ponieważ często to właśnie emocje, a nie racjonalne przesłanki wpływają na decyzje zakupowe konsumentów.
Techniki projekcyjne są doskonałym narzędziem badania wizerunku marki. Dzięki nim możemy poznać tożsamość marki.


Badania CATI
Centrum Badań Marketingowych INDICATOR ma nowoczesne studio CATI wyposażone w oprogramowanie NIPO oraz laboratorium multimedialne. Metodą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI możemy zrealizować projekty badawcze:
dotyczące grup respondentów trudno dostępnych (na przykład menedżerów);
dotyczące skuteczności reklamy po emisji - Day-After-Recall;
polegające na przeprowadzeniu różnego typu szybkich sondaży opinii;
polegające na monitorowaniu przebiegu kampanii reklamowych - Advertising Tracking Studies;
mające na celu szybką ocenę nazw handlowych i sloganów reklamowych.
Zespól studia CATI
Dysponujemy profesjonalnym, dyspozycyjnym, kilkudziesięcioosobowym zespołem ankieterów posiadających specjalistyczną wiedzę w zakresie technik i metodologii badań rynku ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności odnoszących się do badań metodą CATI. Ankieterzy podlegają procedurom weryfikacji okresowej oraz kontroli bieżącej, na którą składa się kontrola jakościowa (prowadzona w trakcie trwania sesji badawczej) oraz kontrola ilościowa (przeprowadzana po zakończeniu każdego dnia pracy). CBM Indicator ma prawo do posługiwania się logo Programu Kontroli Jakości Pracy Ankieterów w zakresie badań realizowanych metodą CATI.
Multimedialne studio CATI - techniki badawcze
Nowoczesne wyposażenie studio CATI pozwala stosować techniki multimedialne:
wywiady CATI z dostępem do internetu będące odmianą badania skuteczności reklamy Day After-Recall, gdzie respondent jest umówiony na przeprowadzenie wywiadu po uprzedniej wizycie na wybranych stronach internetowych;
pre-testy reklam telewizyjnych, radiowych, prasowych i typu outdoor;
badania serwisów i witryn internetowych, wirtualnych sklepów i bankowości internetowej, z wykorzystaniem dostępu do Internetu i ankiet komputerowych;
badania jakościowe serwisów internetowych połączone z realizacją zogniskowanych wywiadów grupowych (FGI);
badania internetowe typu Webclinic, umożliwiające rejestrację „ścieżki” ruchów internautów po wybranych stronach i pozwalające zrozumieć mechanizmy automatycznie wykonywanych czynności;
indywidualne wywiady pogłębione realizowane po połączeniu z internetem, które szczególnie dobrze nadają się do dokładnej oceny stron, łatwości surfowania i poszukiwania informacji;
badania bannerów reklamowych na stronach WWW;
testy wydawnictw na płytach CD-ROM;
a także Mystery Calling.
Wyposażenie studia CATI
W naszej pracowni zadbaliśmy nie tylko o doskonałe parametry techniczne sprzętu i oprogramowania, ale duży nacisk położyliśmy też na estetykę i komfort wnętrza. Dzięki temu w eleganckim pomieszczeniu możemy bez skrępowania przeprowadzać nie tylko standardowe wywiady telefoniczne przy użyciu komputera, ale także badania CATI z dostępem do internetu oraz prezentacje i badania z bezpośrednim udziałem respondentów.
Pracownia CATI liczy dwadzieścia pięć stanowisk ankieterskich, trzy stanowiska supervisorów oraz dwa stanowiska administratorów. Komputery zaopatrzone są w karty dźwiękowe i graficzne (możliwe jest odtwarzanie dowolnych prezentacji, apletów, filmów, plików dźwiękowych etc.). Dzięki takiemu wyposażeniu służy również jako pracownia multimedialna. Posiadamy możliwość pełnej dokumentacji prowadzonych wywiadów w formie elektronicznej (plików dźwiękowych).


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Arthi
Wyslij propozycję Rangi O.Dyrektorowi



Dołączył: 04 Sty 2006
Posty: 502 Przeczytał: 0 tematów

Skąd: ważne dokąd

PostWysłany: Nie 0:38, 15 Cze 2008 Powrót do góry

naprawde nikt nie ma pytan z mediow opracowanych Rolling Eyes ?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Tymon
[Miejsce na twoją reklamę ]



Dołączył: 16 Sty 2006
Posty: 759 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Skąd: BDG / Bielawy

PostWysłany: Nie 21:06, 15 Cze 2008 Powrót do góry

Może nikt się jeszcze tym nie przejmuje?


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
LukeA1
Stara Gwardia



Dołączył: 21 Sty 2006
Posty: 267 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz

PostWysłany: Nie 17:15, 29 Cze 2008 Powrót do góry

Z racji tego, iż niektórzy z nas mają już jutro swój egzamin chcę im wszystkim życzyć POWODZENIA! ! ! Tylko nie dziękować! Wink ps. Pamiętajcie - Najlepszą obroną jest atak Wink


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Tymon
[Miejsce na twoją reklamę ]



Dołączył: 16 Sty 2006
Posty: 759 Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Skąd: BDG / Bielawy

PostWysłany: Nie 18:44, 29 Cze 2008 Powrót do góry

Przyłączam się do życzeń dla tych, których jutro nie spotkam Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)